انواع ژانرهای موسیقی

۱۳۹۹/۱۱/۰۱

در این مقاله تقریباً همه ی انواع ژانرهای موسیقی عامه پسند در قرن اخیر آورده شده است. اینجا جایی است که سنت های موسیقی آفریقایی و اروپایی به هم پیوستند و این ترکیبی از سنت ها است که موسیقی عامه پسند را به وجود آورد.

انواع ژانرهای موسیقی:

  • موسیقی بلوز
  • موسیقی جاز
  • موسیقی ریتم و بلوز
  • موسیقی راک اند رول
  • موسیقی راک
  • موسیقی کانتری
  • موسیقی سول
  • موسیقی رقص
  • موسیقی هیپ هاپ

ژانر بلوز

یکی دیگر از انواع ژانرهای موسیقی ژانر بلوز می باشد ، هنگامی که میلیون ها آفریقایی در قرن ۱۸ و ۱۹ به عنوان برده به آمریکا منتقل شدند ملودی و ریتم  با آنها همراه بود. آن ها می دانستند که آواز با هم کار را آسان می کند و در این آهنگ های کاری بود که ریتم ها و ملودی های آفریقایی حفظ شد تا اینکه برده داری در سال ۱۸۶۵ پایان یافت. بسیاری از آفریقایی آمریکایی ها مسیحی شدند و در کلیسا سرود می خواندند. دیگران یاد گرفتند که برای پول آهنگ های محبوب و آهنگ های رقص را بنوازند. اما هر وقت آن ها آواز می خواندند و می نواختند ریتم های آفریقایی آهنگ های قدیمی کار به گوش می رسید و هنگامی که آ نها احساسات خود را با ایجاد آهنگ های جدید ابراز می کردند ملودی های آفریقایی در آهنگ ها شنیده می شدند.

ژانر جاز

یکی دیگر از انواع ژانر های موسیقی ، ژانر جاز می باشد. بیشتر نوازندگان آمریکایی آفریقایی تبار فقط بلوز می نواختند اما برخی از آن ها موسیقی کلاسیک را نیز می نواختند و هارمونی اروپا را یاد می گرفتند. برخی حتی هماهنگی اروپا را با ریتم ها و مقیاس های بلوز مخلوط کردند و از همین ترکیب بود که “جاز” متولد شد. یکی از بزرگترین نوازندگان موسیقی جاز، نوازنده شیپور لویی آرمسترانگ بود که به توسعه بسیاری از سبک های جاز کمک کرد.

در دهه ۱۹۵۰ بسیاری از نوازندگان جوان دیگر نمی خواستند در ارکسترهای موسیقی جاز بازی کنند. آن ها خواهان آزادی بداهه پردازی بودند و در گروه های موسیقی خود آزمایش کردند. طولی نکشید که آن ها سبک های جدید مهیجی مانند bebop و jazz modal را بازی می کردند.

ژانر جاز یکی از انواع ژانرهای موسیقی محبوب در سراسر جهان و به ویژه آمریکا است.

ژانر ریتم و بلوز

همانطور که موسیقی جاز در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد ژانر جدید دیگری شروع به توسعه کرد. بسیاری از آفریقایی آمریکایی ها نوازنده حرفه ای بلوز بودند اما کسب درآمد کار آسانی نبود. آن ها گروه های کوچکی را ایجاد کردند و در بارها و باشگاه های ارزان قیمت به دنبال کار بودند. اما برای بدست آوردن کار آن ها مجبور بودند مخاطبان را جذب کنند. بیشتر جوانانی که به این مکان ها می رفتند فکر می کردند که بلوز به سبک قدیمی است بنابراین گروه ها باید سبک جدیدی را ایجاد کنند و آنچه ایجاد کردند “ریتم و بلوز” بود.

ژانر راک اند رول

یکی دیگر از انواع ژانرهای موسیقی ، ژانر راک اند رول است. در اوایل دهه ۱۹۵۰ سبک جدید دیگری به نام “راک اند رول” توسط نوازندگانی ایجاد می شد که می توانستند هم R&B و هم وسترن سوینگ سبک محبوب موسیقی رقص کانتری را بنوازند. این موسیقی جدید با همان سازهای R&B – گیتار الکتریک ، کنترباس و درامز – با گیتاریست که غالباً هم می خواند نواخته شد. ضرب آهنگ بلوز شدیدی داشت و حالتی R&B داشت اما ملودی ها شبیه موسیقی کشور بود. رقصیدن بسیار عالی بود و سبک رقص راک اند رول نیز به زودی توسعه یافت. گوش دادن به این ترانه ها سرگرم کننده بود و به سرعت محبوب شد خصوصاً وقتی نوجوانان از رادیو ضبط های راک اند رول را می شنیدند.

یکی از اولین گروه هایی که ضبط کرد “بیل هیلی و دنباله داران او” بود که در سال ۱۹۵۴ یک آهنگ موفق با راک داشت و چاک بری که تک آهنگ Roll Over Beethoven در سال ۱۹۵۶ او مورد توجه بسیاری قرار گرفت. جری لی لوئیس که با نواختن پیانوی وحشی خود تماشاگران را متحیر می کرد نیز بسیار محبوب شد.

اما راک اند رول برای بسیاری از والدین وحشی و خطرناک به نظر می رسید مخصوصاً وقتی رقص یک خواننده جوان و خوش تیپ به نام الویس پریسلی را دیدند. با این حال هیچ کاری نمی توانستند بکنند تا بچه هایشان راک اند رول را دوست نداشته باشند و از طرفداران الویس نباشند. او بسیار موفق شد و راک اند رول را به یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان تبدیل کرد. الویس تک آهنگ های مشهور بسیاری داشت از جمله Hound Dog ، Heartbreak Hotel و Jailhouse Rock و خیلی زود به عنوان “پادشاه راک اند رول” شناخته شد.

برای دانلود موزیک می توانید به سایت ایران موزیک مراجعه نمایید.