معرفی موسیقی بلوز

۱۳۹۹/۱۱/۰۱

موسیقی بلوز با غوطه وری در احساسات غنایی و ملودی های آرام تأثیری عمیق و ماندگار بر موسیقی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فراتر از آن داشته است.

با وجود نام آن، موسیقی بلوز می تواند طیف وسیعی از احساسات را به وجود آورد مانند شادی، اضطراب، پیروزی، غم و اندوه.

سازهای موسیقی بلوز به اندازه محتوای غنایی آن متنوع است و تأثیرگذاری آن گسترده تر از آن است که شما تصور کنید و از همه مهمتر ژانر در سبک های موسیقی معاصر که امروز بسیار پرطرفدار هستند.

در پایان این مقاله شما خواهید دانست که بلوز چیست، چگونه و چه زمان موسیقی بلوز توسعه یافته است.

تاریخچه موسیقی بلوز

ژانری با قدمت بیش از ۱۰۰ سال که می توان سفر بلوز را از غرب آفریقا تا جنوب ژرف به مراکز شهری در شمال ایالات متحده آمریکا جستجو کرد، جایی که مستقیماً وارد راک اند رول و ریتم و بلوز می شود. اشکال قدیمی بلوز همچنان پابرجا هستند و شاهد احیاء و افزایش محبوبیت هستند.

منشا بلوز کجاست؟

دانستن این مسئله ممکن است دشوار باشد زیرا وجود برخی شکاف ها در اسناد و مدارک و تاریخ هرگز کاملاً خطی نیست.

آغاز آفریقایی – آمریکایی

آغاز موسیقی بلوز چیزی غیر از خوشحالی بود. این ژانر از دوران پیش از جنگ داخلی در جنوب ایالات متحده آمریکا آغاز شد که با آوازهای میدانی، آهنگ های کاری و روحانیون بردگان آفریقایی – آمریکایی که در میان ظلم و ستم غیر بشری برای بیان افکار و احساسات انسانی خود تلاش می کردند.

این بردگان ریتم و حساسیت های موسیقی آفریقای غربی را با خود آورده بودند. موسیقی آن ها این ویژگی های اصلی موسیقی نیاکانشان را تکرار می کرد:

  • مقیاس های پنج گانه با تنظیمات مشخصه
  • عناصر مکالمه (مانند تماس و پاسخ)
  • ابتکار
  • پلی ریتم های پیچیده

آفریقایی ها در حالی که با سنت های موسیقی اروپا در ایالات متحده ملاقات می کردند سعی کردند مقیاس ها و سازهای اروپایی را به مقیاس آفریقایی بپیچانند و در نتیجه زمین ها خم و لغزیده و به مقیاس های بلوز منتهی می شوند.

نوازندگان آفریقای غربی غالباً درگیر گفتگوهای موسیقی بداهه یا نیمه بداهه هستند که در بسیاری از سنت های دیاسپورای آفریقا ادامه دارد. این ویژگی ها به طور برجسته ای در اجرای موسیقی بلوز وجود دارد خواه خواننده تکنوازی در گفتگوی صمیمانه با گیتار آکوستیک خود باشد یا پویایی گروه یک گروه موسیقی برق بلوز.

ریتم های بداهه پیچیده و روان همچنین بیان های بلوز اولیه و موسیقی بلوز را تا به امروز آگاه می کند.

دلتای می سی سی پی

گرچه در اعماق جنوب متولد شده است می توان گفت که آبی ها در دلتای می سی سی پی بزرگ شدند. بلوز دلتا برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۲۰ ضبط شد و همچنان که شرکت های ضبط کننده بازار بالقوه ژانر را دیدند ضبط شد. از نوازندگان برجسته موسیقی دلتا دلتا می توان به رابرت جانسون، سون هاوس و چارلی پاتون اشاره کرد.

کمی بالاتر از رودخانه، ممفیس با رسیدن به سمت شمال به یک نقطه توقف برای دلسوزان دلتا تبدیل شد.

موسیقی دلتا غالباً یک نمایش تک نفره با آواز و گیتار اسلاید بود. نوازندگان موسیقی دلتای بلوز با شعرهایی با مضامین مشابه ترانه هایی که نیاکانشان در مزارع پنبه می خواندند.

به دنبال رکود بزرگ، میلیون ها آفریقایی – آمریکایی جنوب را ترک کردند و در مراکز بزرگ شهری در شمال ایالات متحده مستقر شدند. آبی ها با آن ها همراه شدند و متناسب با محیط شهری جدیدشان از جمله شیکاگو تکامل یافتند.

شاید بارزترین این مهاجرت ها حرکت نوازندگان بلوز از می سی سی پی به شیکاگو بود که به مرکز بلوز شمال و زادگاه بلوز شیکاگو با نام مناسب تبدیل شد. در حقیقت نوازندگان معروف بلوز شیکاگو، مودی واترز، ویلی دیکسون، هاولین ولف و جیمی رید همه از می سی سی پی به شیکاگو مهاجرت کردند جایی که هرکدام نقش بزرگی در ایجاد این تکرار جدید بلوز در شمال داشتند.

موسیقی بلوز شیکاگو که ژانری برای فراموش کردن ریشه های خود نبود ایده اصلی بلوز دلتا را گرفت و چرخشی پرانرژی و الکتریکی بر روی آن ها قرار داد و با افزودن گیتار برقی، گیتار باس، طبل، پیانو و سازدهنی این تغییرات موسیقی متناسب با مخاطبان جدید و بزرگتر و محیط جدید ایجاد شده است.

برای دانلود انواع موزیک می توانید به وب سایت ایران موزیک مراجعه نمایید.